Koloběžky a kola v Praze

Upřímně řečeno, já osobně mám ze zelených koloběžek a růžových kol „nepořádek“ 🙂 Vypadá to, že věc je to složitá. Proto bych ráda za Prahu hravě shrnula pár pochopitelných faktů, a ostatní se dočtete určitě sami na Googlu.

Zelené koloběžky

Celý systém funguje tak, že si KOLOBĚŽKÁŘ stáhne aplikaci, přihlásí se u provozovatele a zaregistruje. Vše jde přes platební kartu. Poplatky si strhne provozovatel na konci sám.

Nejrozšířenějsí je koloběžka Lime. Za aktivaci koloběžky Lime zaplatíte jednorázově 25 korun a za každou minutu provozu 2 koruny. Ceny ostatních provozovatelů jsou obdobné.

Firma Lime tvrdí: že se „Praha stane po Paříži, Berlínu, Madridu, Frankfurtu, Curychu a Valencii teprve sedmým městem v Evropě, kde společnost Lime působí“.

Magistrát si zakládá na tom, aby se všechny zásluhy netočily okolo společnosti Lime, provozovatelů je více.

S koloběžkou byste neměli jezdit po chodníku, údajně hrozí pokuta 2000 Kč.

Stížností přibývá… upozorňuji na výraz CYKLO-KOORDINÁTOR v prvním odstavci a slovo DRNCAT v odstavci druhém 🙂

„Spolek Automat pro Prahu 3 zpracoval návrh odstavných míst, kde by bylo vhodné vozítka společně parkovat. Návrh nyní zreviduje cyklokoordinátor za Prahu 3 a případně jej doplní o další vhodná místa. Na konci ledna by se tímto materiálem měla zabývat rada. Radní rovněž počítají s tím, že budou jednat s městskou policií o koordinovaném postupu vůči těm, kteří pravidla porušují,“ sdělil Radko Šťastný, šéfredaktor Radničních novin Prahy 3.

Lidé z Prahy 8 vybrali projekty, které mají zlepšit jejich okolí. Chtějí stromy a hřiště.
„První zkušenosti z provozu ukazují, že např. koloběžky Lime nejsou konstrukčně vhodné pro pražské ulice dlážděné hrubou dlažbou a často velmi svažité. Koloběžka na takovém povrchu hodně drncá, ve větších stoupáních má malý výkon. Firma již připravuje pro Prahu nový model, který bude lehčí, bude mít výkonnější motor a bude lépe odpružená. Objevují se také názory, že by bylo vhodnější lidi motivovat k většímu využívání vcelku dobře fungující veřejné hromadné dopravy a ulevit přetíženým chodníkům a silnicím. Někteří lékaři poukazují na to, že je pro člověka mnohem zdravější jít 15 minut pěšky, než se stejnou dobu vézt na koloběžce. Kvůli očekávanému masivnímu rozšíření tohoto alternativního způsobu dopravy je podle současného vedení městské části potřeba vytvořit co nejlepší pravidla a podmínky pro fungování.

Maximální rychlost koloběžky je 25 km/hod, a proto není potřeba řidičský průkaz.

Do konce roku má Lime ambici dostat se do 25 evropských měst.
Zdroj: Deník.cz

Růžová kola

Oproti tomu růžová kola… „Rekola vznikla jako menší projekt v Praze v roce 2013, kola si nemohl půjčovat každý. Šlo o to se stát členem spolku, platit členství, ale členů přibývalo…“

Od roku 2017 se Rekola stala společností s ručením omezením. která umožňuje předplatné/rok/měsíc nebo jen třeba jednorázové výpůjčky.

Pocitové shrnutí Ph: je to hodně nabitý business, jde o velké peníze, a nikdo z nás nemůže tušit, jak tohle dopadne…

Více info také na Náš region